Even een update - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Nurai Mertens - WaarBenJij.nu Even een update - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Nurai Mertens - WaarBenJij.nu

Even een update

Door: Nurai Mertens

Blijf op de hoogte en volg Nurai

25 Februari 2016 | Laos, Don Det Tok

We zijn inmiddels Cambodja alweer uit en in Laos aangekomen dus ik zal even een terugblik geven. Na een ietwat moeizame grensovergang van Vietnam naar Cambodja kwamen we aan in Kep, een klein stadje waar niet heel veel te doen is. We hebben wel een wandeling gemaakt in het National Park - we waren erg trots op onszelf. Na Kep volgde Kampot, waar we in een erg vredig hostel zaten. Super leuk, met een natuurlijk zwembad en aparte schattige bungalows om in te slapen, maar we hadden na een week op Phu Quoc en een paar dagen in Kep wel genoeg van vredig en relaxed. Daarom door naar Sihanoukville, waar we hartelijk werden begroet met heel veel strand. Ik weet het, we hebben geen reden om te klagen en dat doen we ook zeker niet, maar we gingen wel snel verder naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Hier zaten we in een heel gezellig hostel, waar we een meisje ontmoetten met wie we nu ook in Laos zitten.
Je kunt Phnom Penh niet verlaten zonder een bezoek aan de Killing Fields en de Tuol Sleng gevangenis. Na de Vietnamoorlog (bereid je voor op een kleine geschiedenisles, sorry), waar Cambodja ook zwaar door was getroffen, waren veel mensen optimistisch en blij toen de Rode Khmer aan de macht kwam omdat ze dachten dat deze Cambodja zou helpen. In plaats daarvan arresteerden ze alle intellectuelen en brachten ze naar de gevangenis (btw zeg aub als er iets niet klopt papa, thanks). Daar werden ze gemarteld en gedwongen om valse bekentenissen af te leggen. Ze moesten zeggen dat ze lid waren van de CIA of de KGB. Ze werden in enorme aantallen geexecuteerd en omdat kogels erg duur waren, werden ze vaak doodgeslagen of zelfs levend begraven. Hele families - inclusief babies en kleine kinderen - werden vermoord omdat ze wraak wilden voorkomen. Van de 20,000 mensen die de gevangenis binnenliepen, overleefden er 7.
Na Phnom Penh kwam Siem Reap, de stad die bekend staat om de Angkor Wat tempels in de buurt, een van de wereldwonderen. De stad zelf schijnt ook heel leuk te zijn, met een nachtmarkt met gezellige kraampjes. Ik heb er zelf alleen weinig van gezien omdat ik vanaf het moment dat we aankwamen ziek in bed heb gelegen - voedselvergiftiging.
Een paar dagen nadat we waren aan waren gekomen, ging het wat beter en zijn we naar Angkor Wat gegaan. We vertrokken om vijf uur 's ochtends bij ons hostel en na twintig minuten werden we door onze tuktukbestuurder afgezet bij de eerste tempel. We konden, samen met honderden andere mensen, zien hoe de zon opkwam achter de Angkor Wat. Of eerder, dat zouden we hebben gezien als de wolken niet in de weg hadden gezeten. Na een paar tempels voelde ik me toch niet helemaal jofel dus ben ik in de tuktuk gebleven, waar ik een heel ongemakkelijk en onduidelijk gesprek heb gehad met de tuktuk bestuurder.
Eergisteren zijn we met de bus van Siem Reap naar Don Det gegaan. Don Det is onderdeel van de 4000 islands in de Mekong-rivier in Laos. We vertrokken om 7.30 en zijn twaalf uur onderweg geweest, we zijn bijna enorm afgezet (wat zou ik toch zonder Mare doen die volwassen mannen kan intimideren) maar we hebben het gered. Gisteren hebben we ons ticket naar huis geboekt vanuit Phuket. We hebben nog tien weken om Laos en Thailand door te reizen en dan gaan we 3 mei weer naar huis,
precies op tijd om mama's verjaardagtaart te bakken. Nu moet ik dringend muggenspray opsmeren want ik word hier aangevallen.

• 25 Februari 2016 - 09:51

Jackie:

He, mis je nog steeds hoor, leuk je avonturen te lezen. Heel veel plezier nog! take care.

liefs Jac.

• 25 Februari 2016 - 10:53

Truke:

Mare die mannen kan intimideren???????? Dat wil ik n keer zien,maar zo zie je maar, ieder zn kwaliteiten. En op zo'n vakantie komen ze allemaal van pas. Ik ben onder de indruk van jullie mooie verhalen. Kijk ook weer naar jullie uit natuurlijk maar dat is nu niet aan de orde. Prachtige foto's. Laat ze maar komen!! Liefs van ij! Truke